Studiu de caz-logopedie

Studiu de caz logopedie

Numele şi prenumele: P.R. 

Data şi locul naşterii: 4 decembrie 2005, Iasi 

Domiciliul:Iasi

Problemele cu care se confruntă copilul:

Diagnosticul logopedic este de : dislalie polimorfă: - prezintă sunetele: S, Z, T, CE+CI, GE+GI distorsionate,nu are o pozitie corecta a aparatului fono-articulator si a limbii; - prezintă sunetul omis: R; - aparatul fonoarticulator este dezvoltat normal; - nivelul de dezvoltare al limbajului este corespunzător cu vârsta cronologică (evaluat prin "Testul pentru stabilirea vârstei psihologice a limbajului"); - are vocabular sărac, exprimare deficitară, în ceea ce priveşte articulaţia şi pronunţia; - particularităţile vocii: ritmul vorbirii este precipitat;

Priorităti pentru perioada urmatoarelor 3 luni: - obiectivul general al terapiei logopedice este corectarea şi dezvoltarea comunicării orale, în vederea exprimării clare şi expresive; - obiectivele specifice:

1. obţinerea sunetelor deficitare S, Z şi exersarea lor;

2. consolidarea sunetelor obţinute;

3. diferenţierea sunetelor;

4. automatizarea sunetelor; Desfasurarea sedintelor :

S1: -realizarea anamnezei impreuna cu parintii pentru stabilirea cauzelor tulburarii, pentru observarea climatului familial dar si al gradului de implicare al parintilor. Aceasta prima etapa ofera copilului sansa de a se acomoda cu cabinetul si de a se familiariza cu logopedul. -testarea varstei psihologice a limbajului pentru stabilirea nivelului de dezvoltare dar si pentru a putea detecta eventuale probleme de natura cognitiva sau emotionala.

S2: -obţinerea sunetelor deficitare S, Z şi exersarea lor; -i se arata copilului pozitia corecta a limbii si a aparatului fonoarticulator si se fac mai multe exercitii pentru a ne asigura ca acesta a inteles, la nevoie se fac exercitii in oglinda; -emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si daca e posibil emiterea independentă. -metodele folosite pentru inceput sunt :demonstraţia, observaţia, exerciţiul si conversaţia dirijata.

S3: - recapitularea poziţionării organelor fonoarticulatorii pentru sunetele "problema" -emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si daca e posibil emiterea independentă. - i se cere copilului să întreţină o conversaţie, în care să se respecte pronunţia corectă în exprimare pe o tema de interes pentru el :"de ce ii place inotul". - să pronunţe corect grupurile de silabe directe şi inverse (ex. su, usu, us, ze, eze, ez etc); - pronunţarea cuvintelor care conţin fonemele în diferite poziţii.

S4: - recapitularea poziţionării organelor fonoarticulatorii pentru sunetele "problema" -emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si daca e posibil emiterea independentă -discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta.

S5: - recapitularea poziţionării organelor fonoarticulatorii pentru sunetele "problema" -emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si emiterea independenta -discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie) -recitarea unor poezii care contin cuvinte cu sunetele invatate.

S6: -emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si emiterea independenta -discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie) -recitarea unor poezii care contin cuvinte cu sunetele invatate. -invatarea unor cantece, alese cu grija pentru a stimula atentia copilului in pronuntarea sunetelor invatate.

S7: -emiterea sunetelor prin demonstraţie şi imitaţie, apoi emiterea concomitentă si emiterea independenta -discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie) -cand observam ca celelalte exercitii au ajuns la un nivel satisfacator de exprimare se trece la etapa povestilor, se incepe cu povesti scurte cu personaje simpatice , facil de retinut pentru copii, primele povestiri se fac dupa modelul demostratie-imitatie.

S8: -emiterea sunetelor emiterea concomitentă si emiterea independenta -discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie) -recapitularea povestilor din sedinta trecuta si povestirea uneia noi, antrenarea copilului in discutii pornind de la intamplarile din poveste -recitarea poeziilor invatate.

S9: -emiterea sunetelor emiterea concomitentă si emiterea independenta -discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie) -recapitularea povestilor din sedinta trecuta si povestirea uneia noi, antrenarea copilului in discutii pornind de la intamplarile din poveste -recitarea poeziilor invatate.

S10: -emiterea sunetelor emiterea concomitentă si emiterea independenta -discutii plecand de la imagini distractive cu diverse actiuni, se cere copilului sa formuleze propozitii simple in care sa respecte pronuntia corecta (pentru fiecare sedinta se vor folosi imagini deferite si subiecte diferite de discutie) -recapitularea povestilor din sedinta trecuta si povestirea uneia noi, antrenarea copilului in discutii pornind de la intamplarile din poveste -se cere copilului emiterea independenta a povestii pentru a vedea in ce masura a evoluat limbajul sau, la ce capitol este deficitar si pentru o mai buna autoreglare a limbajului.

Rezultate : Dupa 3 luni de lucru copilul a inceput sa pronunte corect atat in cabinet cat si in afara cabinetului sunetele S si Z, asta inseamna ca s-a terminat etapa de invatare si se incepe etapa de automatizare a sunetelor. In aceasta etapa se vor face repetitii frecvente pentru ca fara automatizare sunt sanse sporite ca tulburarea sa reapara. După automatizarea grupului de sunete deficitare S, Z, se va trece la emiterea, consolidarea, diferenţierea şi automatizarea celorlalte sunete. Frecvenţa activităţilor logopedice este de 2 şedinţe pe săptămână (45-50 de minute).